maandag 16 mei 2011

Spellengek top 100

Vanavond heeft Peter Hein de bovenste 10 spellen  van de Top-100 2011 op Spellengek geplaatst. Daarmee is de Top-100 compleet, en kan ik de smaak van de gemiddelde Nederlander en Vlaming vergelijken met die van mij. Hebben jullie de beste spellen eruit weten te halen?

Dit was de top-20 die ik aan Peter Hein gestuurd heb. Tussen haakjes staat de positie in de Top-100.

1. Hoogspanning (2)
2. 1830 (-)
Voor liefhebbers van de stevige kost. De 18xx-spellen hebben ingewikkelde regels, maar als iedereen die kent, is het spelen een top-ervaring. 1830 is een 18xx waarbij de overwinning het meest afhangt van het bedenken en uitvoeren van een goede langetermijnstrategie.
3. Taipan (29)
4. Agricola (3)
5. Ra (22)
6. Dominion (4)
7. Go (93)
8. Le Havre (16)
9. Factory Fun (-)
Puzzelen! [Ik had dit commentaar met opzet kort gehouden, wetende dat Peter Hein dit spel nooit in de Top-100 toe zou laten.]
10. Bausack (-)
Door velen onterecht als een behendigheidsspel gezien. Is in werkelijkheid een puur veilingspel. Dat ik vrijwel onverslaanbaar ben, speelt in mijn waardering natuurlijk wel een beetje een rol.

11 t/m 20. Baltimore&Ohio (-), Boonanza (13), Diamant (-), Dixit (26), Glory to Rome (-), Intrige (-), Pandemie (5), Race for the Galaxy (14), Stef Stuntpiloot (-), Het Koopmanshuis Die Speicherstadt (-)

Voor mijn overige commentaar kan je terecht op Spellengek, want Peter Hein heeft rijkelijk uit mijn bijdrage geciteerd.

Tot mijn spijt hebben dus 3 van de spellen in mijn top-10 de Top-100 niet gehaald. Van mijn top-20 is zelfs bijna de helft niet uitverkoren. Maar mijn andere spellen staan vrijwel zonder uitzondering ergens bovenin de Spellengek-lijst.

Van alle 100 spellen in de Top-100 heb ik er 34 in bezit en 80 gespeeld. De andere 20 spellen ga ik proberen om het komende jaar op tafel te krijgen. Hieronder als geheugensteuntje voor mezelf een lijstje van de spellen:
  • Reef Encounter (60) heb ik zelf, al sinds Essen 2009. Dit spel zal zeker lukken om te spelen.
  • Tikal (17), Genoa (46), Hanze (55), Ticket to Ride Nordic Countries (57), Taj Mahal (61), Wikinger (67), Santiago (77), Torres (80), Through the Ages (84) en Chinatown (89) zijn klassiekers die waarschijnlijk geen enkel probleem zullen zijn.
  • Troyes (44), Noremberc (70), Brug naar de Hemel (76) en London (91) zijn nog vrij nieuw. Ik heb nog geen gelegenheid gehad ze te spelen maar dat komt nog wel. London wordt geregeld gespeeld bij Spelgroep Phoenix, en daar zal ik eens bij aanschuiven.
  • Memoir '44 (23), Jambo (62), Jaipur (72) en Mr. Jack (73) zijn 2-persoonsspellen, en die speel ik niet vaak. Hier zal ik moeite voor moeten doen.
  • Twilight Struggle (86) tenslotte is een 2-persoonsspel in een genre (oorlogsspel) dat ik helemaal niet speel. Ook is het behoorlijk lang. Vermoedelijk zal dit spel mijn grootste struikelblok zijn het komende jaar.

7 opmerkingen:

  1. Through the Ages is wel een (lange) avondvuller, dus dat lijkt me geen spel om zo even te spelen. Maar bij Phoenix vind je er vast een paar wel zo gek.

    Met de rest help ik je graag, op Twilight Struggle na.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gezien! Through the Ages is inderdaad het spel waar ik het langst over getwijfeld heb waar ik 'm in zou delen.

    Uiteindelijk is het bij "dat lukt wel" gekomen omdat er bij Phoenix een aantal liefhebbers van dit spel rondlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinds het begin van de top 100 presentatie heb ik al weer twee ongespeelden gespeeld. Mijn eigenwijze commentaartjes werden opgepikt door speelmaten en dan krijg je prompt zo'n ongespeeld spel onder je neus... Brug naar de hemel en Thebes. Thebes is mechanisch leuk verzonnen, maar heeft veel teveel geluk voor een spel van die speelduur, vooroordeel bevestigd. Brug naar hemel idem, al heb je daar iets meer controle.
    Ik heb nu nog 10 spellen niet gespeeld. Daaronder 4 coops en 2 wargames, die zullen wel ongespeeld blijven (tot iemand me die een keer onder de neus schuift.;-)) Imperial wel gespeeld, maar nog niet de 2030 variant.
    Twilight Struggle is voor jullie kaartspelers wel de moeite waard. Het voelt niet als een wargame, meer als een area controll game. Het gaat om invloed in de wereld uitoefenen. Wel even voor gaan zitten.
    Through the ages wel twee maal gespeeld, maar niet mijn spel, teveel gepiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Trouwens 8 van mijn top 20 spellen hebben de top 100 niet gehaald. Maar niet zo zeer tot mijn spijt. Iedereen moet spelen wat hij leuk vindt, mijn doel is niet om mainstream te spelen. Doel is misschien stiekem nog wel om die mooie non-main stream spellen die ik heb ingediend bekender te maken. Bijv. door iedere keer aan te slaan als je over Wallace spreekt. Probeer overigens eens First train to Nürnberg, heerlijk mechanisme, weer heel anders dan Steam of 18xx. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Komend jaar staan van Martin Wallace enkel London en Ankh Morpork op het program. Sorry :)

    Tja, en mainstream... Ik wil niet zozeer mainstream spellen spelen; ik wil dat de spellen die ik speel mainstream worden. Zodat ik er altijd medespelers voor kan vinden. Dat is op het moment nog erg een probleem voor 18xx, mijn nummer 2. (Ik had 1830 opgegeven, maar die stem is ook voor 1825, 1860, Steam over Holland, enz.)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He Eugene. Ik had ook 18xx op plek twee. Slechts een van ons hoeft m te laten stijgen en dan staat ie in de top-100 volgend jaar. Wordt het eindelijk een beetje mainstream...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Volgend jaar komt 18xx er zeker in. 999 Games gaat de nieuwe versie van 1830 op de markt brengen; naar ik aanneem een Nederlandstalige editie! Niet dat ik daarop ga wachten, ik bestel zo snel mogelijk de Engelse, maar volgend jaar zijn er vast veel meer mensen die 't gespeeld hebben.

    (Bron: www.bordspel.com)

    BeantwoordenVerwijderen