zondag 4 december 2011

Powerboats

Powerboats is al een wat ouder spel van Nederlandse bodem. Ik ken het spel al een jaar of wat van de spellenclub die ik frequenteer. Daar komt het regelmatig op tafel aan het eind van de avond. Op Spiel kon ik het dit jaar voor een prikkie aanschaffen. Hoog tijd dus voor een recensie.

Het spel voltrekt zich op een groot rechthoekig speelbord. Daarop wordt van tevoren een route uitgezet door middel van een start/finish-lijn en 3 boeien. De spelers krijgen ieder een bootje, dat op of achter de startlijn wordt gezet. Dan kan de race van start. Iedere boei moet nu in de vastgestelde richting gerond worden.

De driekantige dobbelstenen bepalen hoe ver een bootje kan varen. In zijn eerste beurt mag een speler slechts 1 dobbelsteen gooien. Na het gooien en zetten blijft de gegooide dobbelsteen voor de speler liggen. Iedere volgende beurt heeft hij de keus om een dobbelsteen erbij te pakken of een dobbelsteen af te leggen. Daarna mag hij zelf weten welke dobbelstenen hij wil gooien, en welke hij ongewijzigd laat liggen.

Bijvoorbeeld, als je de vorige beurt 6 hebt gegooid zoals hiernaast afgebeeld, dan kan je deze beurt de dobbelstenen zo laten liggen om weer 6 te zetten. Je kan ook afremmen door een dobbelsteen weg te halen, bijvoorbeeld de 3 zodat er nog 3 overblijven. Wil je nog langzamer varen, dan zal je de 2 opnieuw moeten gooien, in de hoop dat het een 1 wordt (voor een totale worp van 2). Maar je kan ook een dobbelsteen erbij nemen, en eventueel de 1 en de 2 overgooien, als je juist extra gas wilt geven.

Omdat je maar 1 dobbelsteen per beurt kan wegnemen, kan je maar langzaam afremmen. Het is dan ook niet verstandig om te hard te varen. Door de vele kleine eilandjes zijn er niet veel rechte lijnen op het bord. Die eilandjes kunnen je dwingen om de verkeerde kant op te gaan. Als je te hoog gooit, en op een eilandje zou belanden, dan ben je namelijk verplicht om een bocht te maken en een andere kant op te varen; dit natuurlijk tot hilariteit van je medespelers.

Alleen als je je volledige zet in geen enkele richting kan uitvoeren, bots je tegen een eilandje op. Dat levert dan schade op, en bij teveel schade lig je uit de race.

Een keurig geronde boei.
Na het ronden van de drie boeien vaar je terug naar de start/finish-lijn. De speler die hier als eerste terug is, verdient de meeste punten. Als iedereen binnen is (of uitgeschakeld is), worden de boeien verplaatst voor de tweede race om dubbele punten, en de derde race voor drievoudige punten.

Powerboats is goed te vergelijken met andere racespellen, zoals Formula De. Het mechanisme met de dobbelstenen zorgt ervoor dat je goede controle kan hebben over je eigen beurt, als het goed uitkomt. Maar er is ook voldoende gelegenheid om een gokje te maken. En als dat verkeerd afloopt, zijn de gevolgen niet meteen katastrofaal: meestal moet je enkel een omweg maken om alsnog een boei te kunnen ronden.

Powerboats is een vermakelijk spel, waar wel wat denkwerk bij komt kijken maar ook een forse dosis geluk. Erg geschikt voor een afsluiter aan het eind van een vermoeiende spellenavond. Het enige probleem is dat de drie ronden soms een beetje te lang duren; als er langzame spelers bij zijn kan je overwegen om al na 2 wedstrijden de eindstand op te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten