dinsdag 24 augustus 2010

Spiel 2010: vooruitblik 1

Over 2 maanden ga ik weer naar Spiel, de grootste spellenbeurs ter wereld. Hoog tijd om een verlanglijstje te beginnen. Of het toeval is weet ik niet, maar de spellen waar ik het meest naar uitkijk zijn bijna allemaal kaartspellen. Aan de ene kant is dat fijn, want kaartspellen zijn handiger mee te nemen dan bordspellen; aan de andere kant shop ik in Essen toch wel net zo lang tot mijn tas vol is...

Enkele hoogtepunten tot nu toe:

  • Dominion: Prosperity, de nieuwste uitbreiding op Dominion; de 4e alweer. Zo wordt het een duur spel, want iedere doos kost in Essen al gauw een euro of 30. Maar als je bedenkt dat ik het spel al zo'n 150 keer gespeeld hebt, is het dat wel waard. Prosperity gaat zeker mee naar huis, tenzij ik 'm al eerder in de winkel tegenkom.
  • Bargain Hunter, ofwel Schnäppchen Jagd. Onder die Duitse titel ken ik dit spel, dat al lang uitverkocht is maar weer opnieuw wordt uitgebracht. Het is een eenvoudig slagenspelletje van Uwe Rosenberg, uit de tijd dat hij nog goede kaartspellen produceerde.
  • Glory to Rome, de tweede editie. De eerste editie kreeg op BGG goede kritieken. Het zou aan Race for the Galaxy moeten doen denken, maar dan beter. Dat klinkt veelbelovend. En het veelbesproken uiterlijk van de kaarten... ach, ik vind ze er wel grappig uitzien, dus ik wacht niet op de Duitse uitgave, die naar verluidt door Klemens Franz (bekend van Agricola) geillustreerd gaat worden.
  • Innovation, van dezelfde auteur als Glory to Rome. Ook hier hoor ik veel goede berichten over. Het zou gaan om een snel en interactief spel, waarin alle kaarten hun eigen mogelijkheden hebben, die op alle mogelijke manieren te combineren zijn.
  • Tichu (of Tai Pan), het traditionele Chinees-Zwitserse kaartspel. Mijn 5e exemplaar van dit spel raakt al aardig versleten, dus loop ik ook dit jaar weer even langs de stand van Fata Morgana om een nieuwe set te kopen.
  • Haggis, het kleine broertje van Tichu. Ik heb dit nu 1 keer gespeeld, en ben er erg over te spreken. De ontwerper heeft een poging gedaan om een 2- en 3-persoonsspel te maken dat hetzelfde spelplezier geeft als Tichu, en dat is wonderwel gelukt. Natuurlijk zitten in Haggis niet alle nuances van het partnerspel dat Tichu zo uitzonderlijk goed maakt, maar het geeft voldoende spanning en plezier om in mijn boodschappentas te verdwijnen.

2 opmerkingen:

  1. Dit is pas de eerste vooruitblik, dus er komen nog wel een paar spellen bij op mijn lijstje :)

    Tot voor kort was er niet veel bekend over Uwe Rosenbergs nieuwste, dus had ik er een vraagtekentje bij staan. Volgens de uitgever speelt Merkator als "LeHavre on steroids". Dat klinkt goed, maar heeft Le Havre wel steroiden nodig? Het rustige tempo van Le Havre geeft het nou juist een heel eigen charme...

    BeantwoordenVerwijderen