vrijdag 22 oktober 2010

Een dagje Spiel

Gisteren ben ik naar Spiel geweest. Om kwart over zeven stond mijn chauffeur (spellengek Peter Hein) voor de deur, en binnen 3 uur stonden we bij de Messe in Essen op de stoep. Het was gelukkig een brede stoep, want er stond een gigantische rij. Het duurde een uur om binnen te komen. Naar het schijnt heeft de Messe een nieuw ticketsysteem, waarbij de kaartjes ter plekke uit de printer rollen. Dit was gisteren in ieder geval geen succes. Bovendien was het stervens koud...

Dagmar heeft op Spellengek een leuk verslagje van de hele dag verschenen, waar ik zelf af en toe ook in opduik. Laat ik me daarom maar eens beperken tot een aantal opmerkingen.

Het 40-euro spel. Veel nieuwe spellen zijn tegenwoordig 40 of 45 euro. Iedereen heeft zo zijn eigen psychologische grens van wat hij duur noemt; de mijne ligt (weet ik nu) tussen de 30 en 40 euro. Mijn verlanglijstje was veel te lang, dus deed het niet veel pijn om te dure spellen te schrappen. Die koop ik later nog wel eens, als het moet. Mijn duurste spel op deze beurs was maar 30 euro.

Dure tweedehandsspellen. De handelaren op Spiel weten heel goed wat oude spellen waard zijn. Ik ben de prijsstelling van kringloopwinkels gewend, dus het was even aanpassen om bijvoorbeeld Elfenland te zien liggen voor 12 euro, terwijl ik er zelf 2 euro voor heb betaald, inclusief de zeldzame uitbreiding.

Weinig speelruimte. Dit is ongetwijfeld persoonlijk, maar ik heb zelf maar 1 spel gespeeld: Gosu. (Ik zal hopelijk vandaag nog een kleine recensie plaatsen, voor de mensen die nog naar Spiel gaan dit weekend.) Bijna overal waren de speeltafels goed bezet, zelfs in een stand als die van Queen, waar de tafels zo dicht op elkaar stonden dat ik er niet tussen paste, met mijn volle Ikea-tas. Ik ga toch meer voor het rondlopen en spellen bekijken dan voor het spelen zelf.

Ontbrekende spellen. Er waren dit jaar een uitzonderlijk aantal spellen die Essen niet gehaald hebben. Het ergst was dit bij Queen: naar ik begrijp heeft van al hun nieuwe spellen alleen Discovery of India het gehaald. Peter Hein  was op zoek naar German Railways, maar daar waren maar 2 exemplaren van aanwezig, met een bordje "not for sale". Gelukkig hadden ze een grote voorraad wat oudere spellen voor aardige prijzen, zoals altijd.

Weinig Wonders. Het mooie kaartspel 7 Wonders was vantevoren aangewezen als het beste spel van Essen 2010, maar ik heb er op de beurs weinig van gezien. Ik heb het niemand zien spelen, al heb ik daar ook niet echt naar gezocht. Het was wel bij verschillende handelaren te koop, en overal voor dezelfde prijs: 40 euro. Dit spel is dan ook het voornaamste slachtoffer van mijn 40 euro-regel. (Elders lees ik dat het toch goed verkocht wordt; misschien ben ik gewoon blind.)

Welke spellen heb ik dan wel gekocht?
Agricola: The Legendairy Forest Deck. Ik kreeg van Hanno (een van de oprichters van Lookout Games) maar liefst 6 exemplaren mee, 1 Duitse en 5 Engelse. Ik ben benieuwd of iemand kan raden welke kaarten van mij zijn.

Merkator. Omdat ik meegewerkt had aan het Forest-deck, kreeg ik een mooie korting. Het was een van de 2 spellen die ik ook voor 40 euro had gekocht, maar hij kostte slechts 20.

Railroad Barons. Als ik geweten had dat ik korting kreeg bij Lookout Games had ik 'm daar gekocht, maar ik betaalde uiteindelijk 16 euro bij AllGames (4 euro minder dan bij Lookout).

Klunker. Lookout Games had een rad van fortuin staan, en omdat ik een spel van ze had gekocht mocht ik draaien. Geen T-shirt, geen promo-kaarten, geen Scepter von Zavandor, maar Klunker, dat iik vorig jaar al voor 3 euro had gekocht. Ik heb 'm aan Dagmar gegeven, als hint dat ik vaker spellen bij haar wil komen spelen. Eens kijken of ze de hint begrijpt. :)

1860. Het andere dure spel dat ik zeker had willen kopen. De uitgever had een paar beschadigde exemplaren staan, en ik heb er een meegenomen voor 30 euro; dat is 15 euro korting, die ik gedeeltelijk heb besteed aan Tulipmania. Dat had ik vorig jaar al willen kopen, maar het was toen te duur.

Geen Poseidon, maar wel UR 1830 BC. Dat is ook een 18xx zonder treinen, en ook een die zich afspeelt in de oudheid. Ik kwam 'm tegen op de tweedehandsmarkt.

Dominion Prosperity. Ik ben al druk bezig geweest met de kaarten in hoesjes te stoppen (ook op Spiel gekocht bij de Chinese stand). Het past nog net samen met alle andere sets in een doos.

Thebes. Een wat ouder spel van Queen, dat ik op aanraden van Peter Hein heb meegenomen.

Drachengold. Ik heb dit al een paar keer gespeeld, en vond het bijzonder leuk. Als het dus voor 4 euro te koop is, dan aarzel ik niet...

En verder van mijn verlanglijstjes ook nog Tichu, Fürstenfeld, de Hoogspanning-uitbreidingen, Sun, Sea & Sand, en Haggis.

Niet gekocht, uit mijn eerste vooruitblik: Bargain Hunter (gewoon vergeten), Glory to Rome (die kan ik elders vrij goedkoop krijgen), Innovation (niet op Spiel 2010). Uit vooruitblik nummer 3: 7 Wonders en Great Fire of London (allebei te duur). En uit de laatste vooruitblik: het Agricola Gamers-deck (die krijg ik gratis opgestuurd wegens de hulp bij het ontwerpen), en Le Havre Le Grand Hameau (niet in het Engels verkrijgbaar).

8 opmerkingen:

  1. 7 Wonders niet zien spelen? De stand van Repos staat dit jaar bij de groep asmodee, pal aan de ingang in hal12. Als je natuurlijk meegestuwd werd in de mensenmassa, dan kon je er inderdaad zomaar aan voorbijgaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ehhhh, oeps?

    Ja, dan begin ik dus toch blind te worden. Jammer, want ik had het graag een keer uitgeprobeerd. Maar dat zal vast nog een keer lukken.

    Hal 12 ben ik niet vaak geweest. Aan het begin van de show ben ik snel doorgelopen naar achteren, om een 1860 te bemachtigen, en aan het eind van de dag was ik behoorlijk gaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook vergeten Bargain Hunters te kopen. Ik heb het ook nergens zien liggen want dan was er vast wel een lichtje gaan branden.

    Vaker spellen doen, lijkt me heerlijk, maar waar haal ik de tijd vandaan. Werken is leuk, maar het kost zo veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb 7 Wonders 2 maal gespeeld, een erg leuk maar ook goed kaartspel, je moet soms ook een beetje geluk hebben met de spelers die naast je zitten omdat je daar alleen grondstoffen met kan handelen. Grafisch zag het er prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Dagmar: "waar haal ik de tijd vandaan."
    Gewoon een keertje naar Hamburg gaan, +2 tijd!

    (Als je 'm niet begrijpt, heb je nog geen Merkator gespeeld...)

    @hero: Gelukkig is Spiel niet de enige plaats waar je spellen kan kopen, en ben ik niet de enige geweest in mijn omgeving die er geweest is. Ik zal 7 Wonders vast nog een keer spelen, en wie weet ben ik het dan met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Eugene,

    Tip voor een volgende keer, als je bij uitgevers in Hal 4 of 5 moet zijn om iets op te pikken wat slechts kort beschikbaar lijkt te zijn (dit jaar London limited edition en Duck Dealer van 2 jaar geleden) kun je ook ingang Mitte nemen (eerst kaartje kopen bij hal 12 en dan buitenom naar Mitte) ben je gelijk een hoop meute kwijt. Tot vanavond,

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bargain Hunters was te koop bij de uitgever, Valley Games in hal 5. Kostte 10 euro. Ik heb 'm bewust laten liggen, is volgend jaar vast goedkoper :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Els uit Rotterdam heeft wat tips voor je volgende bezoek aan Essen:
    Regel vooraf kaartjes, mijn Duitse vrienden hebben me uurtje blauwbekken bespaard. Sterker nog: donderdagmorgen om 10.05 schoof ik als 1 van de eersten aan bij 7 Wonders!
    Vind het een intrigerend spel met originele concepten.Je hebt echt iets gemist! Ook ik vond 40 euro net iets teveel maaaaar... in hal 4 was 1 stand waar je het voor 33,90 kon meepakken.. en daar heb ik het dan ook niet voor laten liggen. Enne doe je chauffeur maar de groeten van me. Benieuwd of hij het wel gekocht heeft?!
    ViaFia alias Els.

    BeantwoordenVerwijderen