zaterdag 15 januari 2011

Dominion: Cornucopia

Rio Grande Games heeft voor het eerst wat informatie bekend gemaakt over de volgende uitbreiding voor het meest gespeelde spel van dit moment: Dominion.

Cornucopia ("Hoorn des Overvloeds") is de naam, en dat slaat op een overvloed aan variatie. Er zijn kaarten die je belonen voor variatie in je hand, in je gespeelde kaarten, en in je trekstapel (overwinningspunten voor het aantal verschillende kaarten in je stapel?). Ook zijn er kaarten die je helpen om die variatie te bereiken. Ik stel me zo voor: "+1 aankoop; iedere kaart die je deze beurt koopt verlaagt de prijs van alle kaarten van een ander type met 1 goudstuk".

Oorspronkelijk vormde Cornucopia een geheel met de vorig jaar verschenen set Alchemy. Deze grote uitbreiding is vervolgens in twee delen uitgebracht op verzoek van enkele buitenlandse uitgevers van Dominion, omdat een kleine goedkopere set makkelijker verkoopbaar zou zijn. Cornucopia heeft daarom maar 13 koninkrijkskaarten.

Daarnaast zijn er ook "5 unieke kaarten", dus kaarten waar er maar 1 van in de doos zitten. Het is onduidelijk wat die kaarten doen; worden ze aan het begin van het spel verdeeld, zodat iedere speler andere bonussen heeft? Dat idee staat mij niet erg aan, maar goed, dat deed de gedachte achter Alchemy ook niet, en dat is me alleszins meegevallen. Laat ik Donald X., de bedenker van Dominion en alle uitbreidingen, maar vertrouwen.

Cornucopia komt deze lente uit. In het Engels tenminste; wanneer 999 Games de Nederlandse versie op de markt zal brengen is nog niet bekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten