zondag 30 januari 2011

Drie goedkope spellen


Goede spellen zijn vaak duur. Maar het is goed mogelijk om een mooie verzameling op te bouwen met een klein budget. Natuurlijk moet je je nieuwe spellen dan niet op Essen kopen, maar in de goedkope winkels hier in Nederland.

Voorbeeld 1. Vlak voor oud en nieuw bezocht ik voor de eerste keer een nieuwe kringloopwinkel in een naburige gemeente. Het was een mooie, ruim opgezette winkel, met een redelijke speelgoedhoek. Veel pluche dieren, maar helaas niet zo heel veel spellen. De spellen die er lagen waren ook niet heel bijzonder: bingo, een paar reclame-spellen, een paar kaartspellen. En Pandemie! Daar had ik in eerste instantie overheen gekeken, maar in dit soort zaken loont het om alle spellen een voor een te checken. De vraagprijs was 3,95 euro; erg hoog in vergelijking met spellen in andere kringloopwinkels, maar voor nieuw, nog ongespeeld spel dat zo goed is als Pandemie is het natuurlijk een koopje.

Voorbeeld 2. Veel kringloopzaken doen hun best om hun spullen een beetje netjes te presenteren. Maar vlakbij het station zit een winkel die daar blijkbaar niet zo'n waarde aan hecht. De koopwaar ligt hoog opgestapeld, de gangpaden zijn smal, de spullen zijn versleten en niet erg uitnodigend. En dat geldt ook voor de spellen: veel oude troep, dus. Maar de winkel ligt precies tussen twee andere kringloopwinkels in, en daarom stap ik er af en toe toch binnen, uit angst dat ik de vondst van mijn leven misloop. En terecht! Want twee weken geleden lag er ineens een Caylus op een tafeltje bij de spellenkast. Nu is dat niet mijn favoriete spel, maar toch goed genoeg om mee te nemen naar de kassa. En 2,50 euro armer en een top-10 spel rijker verliet ik de zaak, die ik vanaf nu wel vaker zal bezoeken. Ook Caylus was trouwens nog nooit gespeeld.

Voorbeeld 3. Ik heb in het verleden al een aantal redelijke spellen gevonden in een kringloopwinkel op het industreterrein. Vorige week was ik er weer, en vond ik een exemplaar van De bezeten fles en een starterset van Dungeons&Dragons. De eerste ging in mijn mandje (voor 70 cent), maar over D&D heb ik ernstig getwijfeld. Ze vroegen 1 euro slechts, en het is een klassieker onder de RPG's, maar ik ben geen rollenspeler, dus het zou nooit op tafel komen. Uiteindelijk heb ik 'm maar laten liggen voor een volgende klant, die er misschien wel veel meer plezier van kon hebben dan ikzelf.

En wat was de beloning voor mijn altruïsme? Op weg naar de uitgang kwam ik langs de CD-afdeling, en daar stond Civilization! Een klassieker die tegenwoordig niet meer verkocht wordt, en daarom erg gezocht is. De mensen van de kringloop hadden er een behoorlijke rol plakband omheen gedaan, maar thuis bleek dat dat er vrijwel zonder schade af te halen was. Het spel was ook nog compleet en in goede staat. En dat voor 2,49 euro! Nu nog even een dag vrijmaken om het te spelen, want het duurt wel een paar uur...

Pandemie + Caylus + Civilization, voor bij elkaar minder dan 9 euro. Spelplezier hoeft niet duur te zijn!

3 opmerkingen:

  1. Ik ben vandaag thuisgekomen van een vlooienmarkt met "In de Ban van de Ring" en "Take 5", beide voor 3 euro 50. (Dus samen 7)Civilization voor 2,49? Daar kan ik niet tegenop!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op deze manier kun je op Marktplaats ook geluk hebben met de prijs. Doorgaans betaal je iets meer dan bij een kringloop winkel maar Een oude monopolie (jaren 50) + Colditz voor 15 euro van de oude zolder. Ook spellen als Eufraat en Tigris, El Grande, Samurai voor zo'n 13 euro per stuk ik ook niet duur. East Front heb ik ook wel eens voor 15 euro gekocht op een rommelmarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is duurder dan mijn aankopen, tenzij je de tijd meetelt die ik aan winkelen besteed...

    Wie wat moois wil vinden in de kringloop moet wel bereid zijn een paar keer per maand op de fiets te stappen om alle winkels in de stad af te rijden.

    Dan is bijv. 13 euro voor een El Grande ook een heel mooie prijs voor een goed spel.

    BeantwoordenVerwijderen